Langkau ke kandungan


Kesan pertama dari reka bentuk semula Twitter Tweetdeck ini

Dengan perhitungan saya , TweetDeck telah desktop pelanggan Twitter yang paling popular untuk beberapa waktu. Ia telah menjadi alat saya pilihan untuk interaksi Twitter saya selama hampir tiga tahun sekarang. Jika kita bandingkan Twitter untuk teh, TweetDeck akan menjadi minuman kegemaran tua besar saya. Saya boleh minum teh dari kapal-kapal lain dari semasa ke semasa, tetapi ia tidak pernah benar-benar sama. TweetDeck memungkinkan untuk mengendalikan beberapa akaun dan memahami aliran malar maklumat terbang lalu.

Tweetdeck log animation Pada awal tahun ini, Twitter diperolehi TweetDeck dan kira-kira seminggu yang lalu mereka telah melancarkan reka bentuk semula yang lengkap dari aplikasi desktop TweetDeck, meninggalkan platform Adobe AIR memihak kepada HTML5. Jadi minuman kegemaran saya telah digantikan dengan sesuatu yang kelihatan sama tetapi terasa agak berbeda di tangan. Ini adalah pengamatan awal saya TweetDeck 1.0. (0.x. Adobe AIR TweetDeck telah versi bernombor)

Ciri tidak hadir

Paling membingungkan untuk sekian lama pengguna TweetDeck adalah bahawa banyak ciri-ciri yang tidak terdapat di dalam permohonan yang baru.

  1. Tiada menterjemahkan pilihan
    Halangan bahasa adalah kembali. Kemudahan terjemahan sangat berguna adalah tempat yang akan dijumpai.
  2. Tidak ada pilihan penapis pada kolom
    Dengan begitu banyak maklumat yang mengalir melalui setiap kolom, kita perlu cara untuk mencari dengan cepat atau hal-hal sembunyikan. Kini sudah tiba jarum dan sisa rumput kering waktu lagi.
  3. Tiada pengurusan senarai bersepadu
    Salah satu mantan kekuatan TweetDeck adalah kemudahan pengurusan senarai. Saya akan hilang tanpa beberapa ruangan senarai yang membantu fokus pada tweet yang paling penting bagi saya. Make-up satu daftar yang berubah setiap hari - TweetDeck 1.0 memberi saya tidak berarti bersepadu dalam menguruskan senarai saya. Saya perlu mengambil jalan keluar dengan twitter web, yang sering kali tidak adalah mudah dalam senario berbilang akaun.
  4. Tidak menyokong LinkedIn, Myspace, Foursquare, akaun Buzz
    Secara jujur, ini tidak membuat sebarang kemungkinan untuk saya. Saya telah lama menyerah berusaha untuk agregat beberapa akaun media sosial dalam TweetDeck. Ia adalah menarik untuk ambil perhatian bahawa cuba untuk mengintegrasikan semua jenis-jenis tambahan berbeza media sosial telah ditinggalkan, dengan hanya Facebook yang tersisa.
  5. Tidak dapat melihat pics profil bersaiz penuh
    Saya cukup senang bisa klik pada gambar profil dan melihatnya penuh. Kemudahan yang nampaknya telah hilang.
  6. Tidak cepat berprofil
    Kadang-kadang anda hanya mahu melihat profil Twitter. Ciri-ciri cepat-profil tidak hadir Kemas kini:. Saya telah melihat solusi separa:
    • Klik pada mana-mana profil.
    • Kemudian klik pada Tweet untuk melihat tweet mereka.
    • Anda boleh mencari pengguna twitter - ia mengembalikan empat perlawanan yang paling dekat dan anda boleh melihat tweet mereka.

    Tidak betul-betul cepat berprofil kerana anda hanya dapat melihat Tweet daripada statistik profil penuh, tetapi ia memenuhi sedikit lubang fungsi tersebut. Tunggu sebentar, solusi yang lebih baik adalah hanya untuk mencari nama pengguna yang anda mahu di bahagian atas kotak carian hak pada skrin utama. Dengan sedikit keberuntungan profil akan disebut dalam keputusan carian dan anda boleh klik padanya untuk mendapatkan melihat profil. Ia hampir cepat.

  7. Balasan tidak hashtag dari tweet asal
    Lebih sering daripada tidak apabila anda membalas tweet dengan hashtag, anda mahu menyimpan hashtag dalam tweet anda. Ada pilihan untuk ini di TweetDeck sebelumnya, tetapi kita meninggalkan untuk menaip kita sendiri dengan versi yang diperbaharui.
  8. Tidak semua balasan pilihan untuk garis masa
    TweetDeck baru-baru ini membawa kembali kemampuan untuk melihat semua tweet dari orang-orang yang kamu ikuti, termasuk apa-apa balasan yang mereka lakukan kepada orang-orang yang tidak mengikuti. Yang asalnya adalah seorang pengguna di Twitter menetapkan sendiri tetapi kontroversi dikeluarkan atas sebab-sebab teknikal dalam Mei 2009 (#fixreplies) . Saya cukup menikmati pilihan ini tersedia sekali lagi kerana ia menyediakan satu kaedah berharga dalam mencari orang baru yang menarik untuk diikuti.
  9. Tidak ada pilihan untuk nombor pengikut di bawah avatar
    Saya beralih pilihan ini sebelum ini. Ia adalah pilihan pribadi saya bermanfaat dalam beberapa keadaan (misalnya bercak spambots), tetapi ia tidak terdapat di TweetDeck 1.0.
  10. Tidak ada fungsi klik kanan
    Saya sedar bahawa aplikasi ini telah dikeluarkan untuk Windows dan Mac OS X. Pengamatan saya adalah berdasarkan semata-mata kepada versi Windows. Tidak ada menu klik kanan contohnya copy dan paste
  11. Tiada ciri-ciri awan pada kolom
    Saya boleh memahami mengapa. Ciri ini tidak pernah dilaksanakan dengan betul dalam pandangan saya. Awan perkataan selalu dikuasai oleh nama pengguna yang membuat mereka cukup sia-sia. Ini boleh menjadi ciri yang berguna jika dilaksanakan dengan bijaksana.
  12. Tidak ada maklumat tentang kadar API
    Twitter menggunakan "kadar membatasi API" untuk berkongsi daripada sumber-sumber perkhidmatan yang adil di kalangan pengguna. TweetDeck selalu sangat muka tentang menunjukkan anda bilangan API panggilan yang telah meninggalkan pada setiap akaun peruntukan dan ketika anda akan ditetapkan semula. Maklumat ini tidak lagi dipaparkan. Mungkin TweetDeck adalah dibenarkan untuk memintas sistem nilai-membatasi seperti web twitter?
  13. Tidak "jaringan keselamatan" untuk link dipendekkan
    Dalam TweetDeck 0.x, apabila anda klik pada pautan bit.ly sebagai contoh, anda akan diminta beberapa maklumat tentang link yang boleh membantu untuk mengelakkan diri daripada digodam. Tidak ada pilihan seperti di TweetDeck 1.0.
  14. Tidak ada tanda bahawa profil yang dilindungi
    Gembok kecil biasanya digunakan untuk menunjukkan profil Twitter terlindung tidak dipaparkan. Ikon disahkan dipaparkan apabila sesuai.
  15. Tiada amaran apabila cuba untuk retweet tweet dilindungi
    Anda tidak boleh retweet tweet pengguna dilindungi itu sebagai "anak negeri" retweet, anda hanya boleh melakukan retweet dikutip. TweetDeck 0.x menangani keadaan ini sangat anggun memaparkan isu privasi yang berpotensi. Pada TweetDeck 1.0 Anda tidak tahu siapa yang dilindungi dan kedua-dua pilihan tweet yang tersedia. A tweet berasal dari tweet pengguna dilindungi itu tidak akan muncul, tetapi anda hanya akan mendapati bahawa jika anda pergi mencarinya.

Tweetdeck 0.x (above) and 1.0 (below)

Gangguan

  1. Kolom kurang setiap skrin
    Anda mungkin berbeda yang satu ini, tetapi untuk 1280 × 800 skrin saya yang TweetDeck lama berhasil 4 lajur setiap skrin, tetapi TweetDeck 1.0 telah mengubah lebar ruangan yang sedikit sehingga hanya 3 kolom kini dipaparkan.
  2. Block & laporan dua operasi berasingan
    Saya menyukai penyelesaian satu-klik untuk Spambot. Anda tidak boleh lagi menghalang dan melaporkan dalam satu operasi yang mudah.
  3. Tidak dapat menguruskan pengikut dalam kolom
    Sebelum ini anda boleh mendedikasikan ruang untuk para pengikut akaun tertentu jika anda berharap begitu. Saya dapati ini cukup penting untuk menjaga lihat keluar untuk pengikut baru yang menarik. Dalam TweetDeck 1.0 anda tidak mempunyai kemudahan pengikut-pengurusan dan diarahkan ke laman twitter, yang mungkin tidak sesuai dalam persekitaran pelbagai akaun.
  4. Semua link dalam garis masa anda sekarang pergi ke browser
    Pengguna TweetDeck telah menjadi biasa dengan sokongan bersepadu untuk gambar dan video perkhidmatan, sehingga pengalihan kerap ke pelayar yang dapat menyebabkan beberapa gangguan. Walau bagaimanapun anda tidak lama lagi menemui terdapat sokongan sebaris untuk pic.twitter, twitpic, yfrog, instagr.am dan lockerz gambar, yang ditunjukkan inline apabila anda klik pada tweet untuk memeriksa lebih dekat. YouTube dan flickr belum didukung dengan cara ini.
  5. Senarai tweet pada profil adalah cul-de-sac
    Anda tidak mendapat akses berfungsi penuh kepada tweet disenaraikan dari profil. Sebagai contoh saya harapkan untuk dapat retweet dari senarai tweet. Saya dapati, ini sangat membataskan dan mengarahkan ke web twitter hits masalah multi-akaun biasa.
  6. Tidak jelas dari profil sama ada pengguna mengikuti mana-mana akaun anda
    Ini sudah merupakan salah satu kegagalan dalam TweetDeck 0.x, tetapi ia membuat percubaan untuk memaparkan jika pengguna dalam profil adalah pengikut akaun utama anda.
  7. RT Dikutip dibentangkan dalam tanda petikan daripada RT sintaks yang lebih umum
    Ia adalah bantuan untuk melihat bahawa RT dikutip masih dibenarkan, tetapi saya fikir beberapa kawalan ke atas sintaks RT harus menjadi pilihan. Saya benar-benar tidak suka dengan gaya Tanda petikan yang digunakan dalam TweetDeck 1.0.
  8. Penghantar / penerima di DMS tidak terlalu jelas / tidak intuitif
    Cara DMS anda disenaraikan telah berubah. Daripada senarai kronologi, kami kini mempunyai senarai pengguna, yang mungkin lebih masuk akal, tetapi kiraan DM untuk setiap pengguna yang disenaraikan akan membantu.

Positif

Ia tidak melihat baik untuk TweetDeck 1.0 dengan semua ciri-ciri tersebut tidak ada dan gangguan. Aku menemukan sesuatu yang positif untuk mendorong saya untuk pindah?

  1. Bukan sebagai sumber yang haus
    Saya mula putus asa dengan TweetDeck berasaskan-Air. Apabila anda mempunyai banyak ruangan di mana saja, ia cenderung untuk memonopoli memori dan CPU sumber PC anda. Ini telah menjadi show-stopper bagi saya. Saya gembira untuk mengetahui bahawa TweetDeck 1.0 adalah jauh lebih sumber-friendly.
  2. Skala yang lebih baik dengan banyak ruangan
    Anda boleh dengan mudah menolak jumlah kolom anda ke dua angka dan tidak melihat sumber memonopoli besar. Ini bukan perkara yang bagi saya dengan TweetDeck 0.x.
  3. Anda dapat melihatSebutan pada profil pengguna apa-apa
    Ini adalah ciri yang saya suka untuk digunakan pada umum bimbit Twitter aplikasi, tetapi tidak hadir to date pada TweetDeck 0.x.
  4. Pemberitahuan secara lajur demi lajur
    Sebelum anda berjaya pemberitahuan anda semua bersama-sama pada skrin Tetapan, yang merupakan tempat yang kamu tidak mahu pergi terlalu kerap. Pada TweetDeck 1.0, anda menguruskan pemberitahuan pada kolom itu sendiri, yang jauh lebih rapi.
  5. Nice untuk melihat semua balasan berikutnya apabila melihat tweet
    Saya suka bagaimana setiap tweet diposting Dalam Reply To tweet yang anda memeriksa dengan klik muncul secara automatik. Untuk melihat tweet sebelumnya dalam perbualan yang anda perlu klik "Dalam Reply To".
  6. Link-shortening boleh menggunakan t.co lancar
    Anda benar-benar tidak perlu bimbang mengenai pengurusan link-memendekkan secara manual lagi. Ini adalah kemajuan yang sangat dialu-alukan.
  7. Lebih cepat pada permulaan
    Dengan tiga atau empat akaun dan mungkin selusin ruangan untuk memuatkan, mendapatkan TweetDeck 0.x mula boleh menjadi sedikit siksaan. Aplikasi baru jauh lebih cepat untuk memuatkan.
  8. agregat kolomme di beberapa account
    Saya tidak pasti saya benar-benar selesa dengan ini. Hal yang sama tidak berlaku, sejauh yang saya tahu, untuk Home dan Peti masuk ruangan, yang memberi tumpuan kepada akaun lalai dengan posting Facebook dilemparkan hanya untuk mengelirukan perkara.
  9. Maklumat lanjut tweet balik apabila melihat tweet
    Sekarang anda mendapatkan pendedahan yang lebih lengkap tentang berapa banyak retweet tweet telah menerima apabila anda memeriksanya rapat dengan satu klik.
  10. Autocomplete pada nama pengguna
    Anda tumbuh untuk menghargai ciri ini cukup cepat AutoComplete pilihan di TweetDeck 0.x -. Aku tidak pernah melihat kewujudannya.
  11. Ciri tweet dijadualkan
    Anda boleh menjadualkan masa untuk tweet atau DM yang dikirim, satu ciri yang boleh didapati dalam Hootsuite, tetapi tidak untuk pengetahuan saya dalam TweetDeck sebelum ini. Sekali lagi, saya berdiri dikoreksi yang satu ini. Tweet dijadualkan telah di TweetDeck 0.x untuk beberapa waktu.
  12. Foto-upload
    Anda boleh memuat naik foto dari komputer anda seperti yang anda menulis tweet. Foto dan video upload sebenarnya sudah tersedia di TweetDeck 0.x. Saya lebih picik daripada saya sedar.
  13. Avatar animasi bekerja
    Ini dengan mudah boleh disenaraikan antara gangguan. Sama ada cara, ia nyata berbeza.

Bugs

Dengan apa-apa permohonan versi 1.0, anda mengharapkan cukup banyak bug. Hanya sedikit yang sampai kepada-Ku.

  1. RawanSebutan hilang
    Kembali kepada "cawan dari metafora teh", tidak ada gunanya terus menggunakan cawan yang retak dengan teh bocor bahagian bawah. Saya amat mengambil berat untuk mendapati bahawa TweetDeck 1.0 adalah terdedah kepadaSebutan hilang yang dapat dilihat dalam pelanggan lain termasuk TweetDeck 0.x. Mungkin ada tweet hilang dalam ruangan yang lain, tetapi ia adalahSebutan hilang yang menonjol seperti ibu jari sakit. Pasti SHOW-stopper pada pendapat saya, ia tidak menjadi pasti melihat semuaSebutan anda tidak dapat diterima di pelanggan Twitter.
  2. Dalam menjawab dan seterusnya balasan tidak menunjukkan secara konsisten
    Ini mungkin menjadi masalah API, tetapi ia kelihatan mustahil untuk memeriksa perbualan tweeted melibatkan pengguna dilindungi di antara followees anda. Ia adalah adil untuk mengatakan bahawa TweetDeck 0.x disajikan beberapa tingkah laku yang tidak konsisten dalam hal ini, tetapi tidak setakat bug ini. Satu lagi SHOW-stopper pada pendapat saya.
  3. "Ditweet semula oleh" menunjukkan nama penuh ketika username @ dipilih dalam tetapan
    Memilih antara nama penuh dan nama samaran adalah salah satu daripada dua Tetapan Umum tersedia, tetapi tidak laku pada Retweet, di mana nama-nama penuh dipaparkan.
  4. Posting Facebook sering tidak lengkap
    Saya cuba keluar integrasi Facebook dan mendapati ada saat-saat yang posting Facebook tidak masuk akal kerana elemen dihilangkan. Juga beberapa dihadirkan sebagai rantai yang tidak berbuat apa-apa atau mengarahkan mana-mana sahaja. Sekali lagi saya ingat perilaku semacam ini daripada TweetDeck 0.x dengan ruangan Facebook. Saya tidak akan berinteraksi dengan Facebook di TweetDeck jadi ia bukan satu masalah besar bagi saya.

Menyusut sokongan

Walaupun semua negatif, saya berfikiran untuk memberikan TweetDeck baru ini beberapa faedah berhati-hati dari keraguan dengan harapan bahawa fungsi yang hilang atau kurang dilaksanakan akan dibahas dalam versi yang akan datang. Sifat sumber-belit dari Tweetdect 0.x sudah mencapai tahap keseimbangan penting bagi saya. Apa yang paling menakutkan saya, bagaimanapun, kira-kira masa depan TweetDeck adalah kekurangan yang jelas dari mana-mana saluran sokongan. Tidak ada bantuan atau sokongan menu atas permohonan itu sendiri dan jika anda melawat Tweetdeck.com , pencarian Sokongan perkataan yang sedang mencari apa-apa.

Dalam setahun yang lepas, Twitter ditinggalkan sistem sokongan berasaskan tiket-nya tradisional dan kini menjemput pengguna untuk tweet permintaan sokongan mereka. Sokongan TweetDeck dulu sangat responsif dan mempunyai forum yang bertenaga untuk laporan, menemui dan menyelesaikan isu-isu semasa yang dikenali, tetapi oleh kerana pengambilalihan oleh Twitter, pendekatan berasaskan komuniti yang telah hilang. Saya menulis sebarang tweetsupport,tweetdeck danrichardbarley untuk beberapa penjelasan mengenai saluran sokongan (s) untuk TweetDeck, tetapi tidak mendapat jawapan.

Update: sebelumnya halaman sokongan TweetDeck sekarang redirect ke Twitter Bermula Dengan sokongan TweetDeck halaman yang menasihati pengguna untuk mengikutiTweetdeck dan menghantar sebarang permintaan sokongan melalui DM. Pengguna TweetDeck dijemput tweet kesan dan cadangan mereka untuk feedback , iaitu untuk Twitter maklum balas umum jadi pastikan anda jelas mengenal pasti TweetDeck dan rasa tertentu anda di tweet. Saya DMedtweetdeck untuk menyiasat sama ada mereka menyiarkan senarai isu-isu semasa yang diketahui dan mereka menjawab:

Tidak diketahui senarai isu-isu, tetapi kami mengambil maklum balas semua orang dan menggunakannya untuk membantu keutamaan kepada apa yang datang berikutnya. Terima kasih!

Jadi tidak ada ia - jika anda tidak puas dengan TweetDeck baru, mendapatkan keluhan utama anda dari dada anda dengan tweetingfeedback tentang mereka.

Kesimpulan

TweetDeck 1.0 mempunyai terlalu banyak ciri-ciri yang hilang, pepijat dan gangguan untuk menjadi pengganti bekerja untuk TweetDeck 0.x dulu. Ia mengatasi utama sekiranya gagal CPU-memonopoli sebelumnya, jadi ia mempunyai potensi untuk menjaga pengguna on-board. Twitter perlu TweetDeck sebagai persembahan multi-akaun dan akan mengembangkannya sesuai. Saya mendapat perasaan bahawa masa depan terutama akan dibentuk oleh keperluan Twitter daripada apa yang pengguna perlukan. Akhirnya pengguna akan mengundi dengan (punca) tweet mereka dan saya berharap Twitter menyadari bahwa para penggunanya tidak cangkir.

Apa yang saya terlepas?

Sila memaparkan ciri-ciri lain tidak hadir, gangguan, bug dan positif yang saya tidak melihat dalam komen di bawah. Terima kasih kerana membaca sehingga ke akhirnya.

Update: tidak v1.1 menetapkan apa-apa?

Dalam suram pertengahan musim sejuk 2011, TweetDeck dibebaskan v1.1. Mereka tidak lagi menerbitkan ChangeLog ia seolah-olah, jadi kita dibiarkan potongan kita sendiri untuk memikirkan yang mana, jika ada, yang hilang ciri-ciri, gangguan dan serangga ini ditangani. Hampir tidak ada jawapan pendek.

  1. Gangguan baru utama menghadapkan pengguna apabila cuba pemasangan TweetDeck 1.1. Ia tidak boleh meneruskan sehingga anda telah mengeluarkan versi "sebelumnya". DALAM KEADAAN menghapus TweetDeck 0.x - ia hanya perlu v1.0 dikeluarkan melalui Control Panel. Jangan mengganggu - ia tidak berbaloi. Kita hanya boleh berharap mereka meningkatkan jalan ini upgrade di v1.2.
  2. Nama pengguna vs pilihan fullname telah dikeluarkan daripada pilihan umum dan kedua-duanya kini dipaparkan di atas tweets dalam had masa, walaupun nama penuh diberi keutamaan lebih tipografi dan nama pengguna yang digunakan dalam menjawab dan retweet oleh. (Bug # 3)
  3. Cuba untuk retweet tweet dilindungi kini menghasilkan kesalahan yang tidak spesifik, yang lebih baik daripada melakukan apa-apa. (Tidak hadir Ciri # 15)
  4. Ia kini mungkin untuk melihat dalam membalas tweet dalam mana-mana percakapan (tanpa mengira status dilindungi). Ini adalah menunjukkan besar-stopper bug baru menggantikan bug # 2.
  5. Tidak ada tanda-tanda yang hilang yang menyebut masalah - Saya tidak pasti saya boleh meninggalkan pelanggan ini patah berjalan cukup lama untuk memastikan. (Bug # 1)

Semua kegagalan yang lain tetap tidak dapat diselesaikan.

Posted in Berita .

Tagged with , , , .